Eetika ja IT

 

Rahvusvahelistes suurkorporatsioonides IT-eetika teemat uurides otsustasin suunata pilgu selliste suhtlushiiglaste poole nagu Google, Facebook ja Microsoft. Ja väärib märkimist, et eraldi IT-koodi leidmine ei õnnestunud, võib-olla seetõttu, et IT-eetikat eraldi välja ei tõsteta, vaid seda peetakse suhtluseetika kommunikatsiooni osaks. See on tõsi, sest üldise suhtlemiseetika reeglid kehtivad ka IT kohta.

Eetikakoodeks peaks esiteks olema lihtne, selge ja kokkuvõtlik, kõigile arusaadav nii ettevõttes kindla töökogemusega tippjuhile kui ka hiljuti ettevõttega liitunud tavatöötajale. Muidugi püüab ettevõte eetikakoodeksis hõlmata kõiki valdkondi ja ette näha erinevaid võimalikke eetilisi küsimusi, et anda lugejale juhtumite jaoks arusaadav reageerimismudel, kuid läbivaadatud koodeksid olid üsna mahukad.

Arvestades kolme valitud ettevõtte eetikakoodekseid, väärib märkimist, et kumbki neist on seotud suure hulga isikuandmete säilitamise ja juurdepääsuga neile. Töötajal on nii juurdepääs ettevõttetundlikule siseinfole, mis võib olla väärtuslik ja mõjutada usalduse teket, kui ka juurdepääs teabele klientide kohta. Kuid rääkides klientide ja kasutajate vaatenurgast, on töötajal juurdepääs teabele, mis mõjutab klientide privaatsuse turvalisust.

Ettevõtte enda kohta teabe edastamisel on võtmetähtsusega kõrge usaldus. Seetõttu pööravad koodid tähelepanu järgmisele:

  • keelata siseteabe kasutamine isiklikel eesmärkidel
  • soovitused suhtlemiseks suhtlusvõrgustikes ja meilides
  • suhete loomine riigi ja avalikkuse esindajatega
Sellest hoolimata pole ka kõige läbimõelduma eetikakoodeksi puhul võimalik arvestada kõigi võimalike valikute ja olukordadega, seetõttu omistatakse suurt tähtsust usaldusele inimese enda vastu ja tervele mõistusele. Lõppude lõpuks ei tähenda seaduse / koodeksi tähe järgimine alati selle vaimu järgimist.

Comments

Popular posts from this blog

Arendus- ja ärimudelitest

Erivajadused on erivõimalused

Inimese ja arvuti suhtlus arendab IT valdkonda